Začiatok hry

Na začiatku hry sa na stôl položí začiatočná kartička. Najmladší hráč rozhodne kto pôjde ako prvý. Hráč na ťahu si vylosuje kartičku a položí ju na stôl tak, aby priliehala aspoň jednou stranou ku kartičke, ktorá už na stole leží. Strany na seba priliehajúce musia na seba nadväzovať. To znamená mesto prikladáme k mestu, cesta k ceste a lúka k lúke.
Výnimočne sa môže stať, že nie je možné kartičku nikam umiestniť. V tom prípade si hráč vylosuje inú a predchádzajúcu vráti späť. Hráč si môže na práve položenú kartičku položiť jednu svoju figúrku, pokiaľ mu ešte nejaká zostala. Neskôr už na túto kartičku nebude môcť položiť figúrku ani on, ani nikto iný (výnimku tvoria kartičky s tunelom z rozšírenia viď ďalej). Pokiaľ sa hráč rozhodne položiť figúrku musí sa rozhodnúť či ju postaví na lúku, mesto, kláštor alebo na cestu, poprípade na ktorú časť z týchto uvedených ak ich je na kartičke viac. Pre jednoduchšie rozlíšenie sa na lúku figúrky položia a na ostatné postavia.
Hráč nesmie figúrku postaviť na mesto, cestu či lúku, na ktorej už nejaká figúrka (súperova či vlastná) stojí. Pri tom sa skúma celá súvislá plocha mesta či lúky cez všetky nadväzujúce kartičky, resp. celá dĺžka cesty až k najbližšej križovatke, mestskej bráne, popr. kláštoru. Napriek práve uvedenému pravidlu sa môže stať, že v jednom meste, ceste či lúke stojí viac než jedna figúrka. Dôjde k tomu vtedy, keď skorej oddelené časti, obsadené figúrkami, spojí novo položená kartička.
Potom sa skontroluje, či položením kartičky nebolo nejaké mesto, cesta či kláštor uzavreté, a pokiaľ áno, dôjde k ich obodovaniu. Mesto je uzavreté, pokiaľ sú jeho hranice definitívne a nie je ho možné rozšíriť priložením ďalšej kartičky (tým sa myslí, že žiadnej kartičke s mestom nechýba sused na strane, ku ktorej mesto prilieha; neskúma sa, či ešte bude v hre kartička, ktorá by tam priložiť išla). Cesta je uzatvorená, ak má oba konce (križovatky alebo mestské brány). Kláštor je uzatvorený, ak je obklopený zo všetkých strán kartičkami (dohromady i s kartičkou kláštora je to 9 kariet). Pozor ! Lúky nie sú nikdy uzavreté a bodujú sa až na konci hry! Za uzavreté mesto, cestu alebo kláštor dostane body hráč, ktorý na nich má svoju figúrku. Pokiaľ na nich má figúrky viac hráčov, dostane body len ten, kto tam má najviac figúrok. Pokiaľ však rovnakého najvyššieho počtu figúrok dosiahlo viac hráčov, dostanú plný počet bodov všetci títo hráči.
Za každú kartičku uzavretého mesta dostane hráč 2 body. Za každý erb v uzavretom meste dostane hráč ešte 2 body navyše. (V pôvodných pravidlách bolo výnimkou tzv. malé mesto, skladajúce sa z iba dvoch kartičiek. Za takéto mesto boli len dva body celkom. Táto výnimka bola neskôr z pravidiel odstránená. Teraz sa teda malé mesto posudzuje rovnako ako ostatné mestá a sú zaň 4 body.) Za každú kartičku uzavretej cesty dostane hráč 1 bod. (Teda i v prípade, že cesta tvorí uzatvorenú slučku, ktorá začína i končí na rovnakej križovatke, dostane hráč za kartičku s križovatkou len jeden bod — napriek tomu, že na nej ležia dva nezávislé úseky cesty.) Za uzatvorený kláštor dostane hráč 9 bodov. Získané body sa ihneď vyznačia posunutím figúrky vo farbe hráča na bodovacej stupnici. Pokiaľ hráč dosiahol 50 bodov, figúrku si na stupnici položí, aby ju odlíšil od figúrok hráčov, ktorí ešte 50 bodov nedosiahli.
Nakoniec si hráči vezmú figúrky z uzavretých objektov späť do svojej zásoby. Neskôr ich v hre môžu opäť nasadiť.
Poznámka: Pretože sa najskôr pokladá figúrka a potom boduje uzavretie, hráč nemôže vziať svoju figúrku z mesta, ktoré práve uzavrel, a položiť ju v tom istom ťahu na inú časť kartičky (to má význam, pokiaľ hráčovi neostali iné figúrky v zásobe). Naopak je ale možné, aby hráč položil zo svojej zásoby figúrku na neobsadené mesto, ktoré svojou kartičkou práve uzavrel, ihneď si spočítal body a figúrku si vzal späť.

I. - Hostince a katedrály

Bodovacie karty 50/100. Hráč si pred seba položí bodovaciu kartu príslušným číslom navrch, keď dosiahne na bodovacej stupnici 50 resp. 100 bodov (prejde znova štartom). Bodovanie sa tak sprehľadňuje.
Veľký panáčik: funguje ako normálna figúrka, akurát pri určovaní, kto má v meste, na ceste či na lúke väčšinu (t.j. kto má dostať body), ráta sa za dve normálne figúrky. Šedá sada umožňuje hrať šiestemu hráčovi. 18 nových kartičiek s krajinou. Niektoré len novo kombinujú už známe prvky, ale existujú i dva úplne nové prvky: katedrála (súčasť mesta) a hostinec s rybníkom pri ceste.
Katedrála v uzavretom meste spôsobuje, že za každú kartičku a erb sú teraz 3 body namiesto pôvodných dvoch. Pokiaľ však také mesto zostane do konca hry neuzavreté, nedostane zaň nikto nič. Obdobne cesta s hostincom je za 2 body na kartičku namiesto pôvodného 1, ale len pokiaľ je uzavretá. Pokiaľ zostane do konca hry neuzavretá, nedostane za ňu nikto nič. Ako pre katedrály, tak pre hostince platí, že ich počet v jednom meste či pri jednej ceste nehrá rolu. Účinok je rovnaký, či je v meste jedna katedrála, alebo dve.

II. - Kupci a stavitelia

Obsahuje 24 nových kartičiek s krajinou; niektoré obsahujú mesto s tovarom (9× víno, 6× obilie, 5× látka). Hráč, ktorý uzavrel mesto s tovarom (bez ohľadu na to, či to bol on, kto za mesto dostal body), dostane žetón za každý tovar, ktorý je v tomto meste vyobrazený (ak je niektorý vyobrazený viackrát, dostane zaň viac žetónov). Hráč, ktorý má na konci hry najviac žetónov určitého druhu tovaru, dostane 10 bodov. Pokiaľ najvyššieho počtu dosiahlo viac hráčov, dostanú všetci po 10 bodoch.
Figúrku prasaťa môže hráč položiť namiesto svojej normálnej figúrky v okamžiku, keď by ju smel položiť. Prasa smie stáť len na lúke, na ktorej už stojí najmenej jeden roľník (t.j. normálna figúrka) toho istého hráča. Zostane tam až do konca hry. Nepočíta sa do počtu figúrok pri zisťovaní, kto má na lúke väčšinu a teda mu lúka patrí. Pokiaľ však lúka patrí majiteľovi prasaťa, dostane 4 body za každé uzavreté mesto namiesto 3.
Figúrku staviteľa môže hráč položiť namiesto svojej normálnej figúrky v okamžiku, keď by ju smel položiť. Staviteľ smie stáť len v meste alebo na ceste, a to iba v prípade, že už v rovnakom meste / ceste stojí najmenej jedna normálna figúrka toho istého hráča. Počnúc ďalším ťahom, vždy keď hráč priloží kartičku k mestu alebo ceste, na ktorej stojí jeho staviteľ, zdvojuje sa mu ťah. Hráč si ihneď vezme ďalšiu kartičku a umiestni ju podľa pravidiel (kamkoľvek, nie nutne zase ku staviteľovi).
Pokiaľ i túto kartičku priloží k mestu či ceste so staviteľom, právo na ďalšiu kartičku už nezíska.
Staviteľ sa vracia hráčovi do ruky vo chvíli, kedy je dotyčné mesto či cesta uzavretá. Hráč môže i na druhú kartičku, ktorú pokladá vďaka staviteľovi, položiť svoju figúrku. Pokiaľ prvá kartička uzavrela mesto alebo cestu so staviteľom, môže hráč premiestniť staviteľa na druhú kartičku.

III. - Princezná a drak

Toto rozšírenie obsahuje 30 nových kartičiek krajiny, figúrka draka a figúrka víly. Niektoré nové karty na sebe majú sopku (6 kariet), niektoré draka (12 kariet), niektoré princeznú (6 kariet) a niektoré tajnú chodbu. Niektoré kartičky iba novým spôsobom kombinujú už známe prvky krajiny. Na kartičke s tunelom (cesta pod mestom) nie je prerušená ani cesta, ani lúka! Kláštor v meste je zase samostatný objekt, je možné položiť figúrku na kláštor, i keď v meste už figúrka stojí, a naopak. Poznámka: ak nie je určené inak, pojem figúrka zahrňuje všetky figúrky vo farbe hráča, teda ako bežné figúrky, tak veľkých panákov z Rozšírenia, prasaťa a staviteľa.
Hráč, ktorý si vylosuje a umiestni kartu so sopkou, nepokladá v tomto ťahu žiadnu svoju figúrku. Namiesto toho sa na kartu so sopkou ihneď umiestni (premiestni) drak. Kartička s obrázkom draka sa umiestni bežným spôsobom a hráč si na ňu môže položiť svoju figúrku. Pokiaľ sa rozhodne nepoložiť svoju figúrku, môže pohnúť figúrkou víly (viď nižšie). Potom sa hra preruší a pohybuje sa drak. Počnúc hráčom, ktorý položil kartu s drakom, sa hráči striedajú v posúvaní draka o 1 políčko vodorovne alebo zvisle. Drak sa pohybuje o 6 polí bez ohľadu na počet hráčov. Nesmie však žiadne políčko navštíviť dvakrát a nesmie vstúpiť na políčko s vílou. Pokiaľ by sa dostal na políčko, z ktorého už nejde podľa týchto pravidiel pokračovať, jeho pohyb skončí predčasne. Cestou drak "žerie" figúrky. Keď vstúpi na políčko, na ktorom je niečia figúrka, hráč si ju musí vziať späť do svojej zásoby. Môže sa stať, že niekde zostane osirelý staviteľ či prasa bez ďalšej figúrky toho istého hráča ich účinok sa tým neruší a ostávajú na svojej pozícii. Pokiaľ drak ešte nie je v hre (prvá karta s drakom bola odkrytá skôr než prvá karta so sopkou), drak sa nehýbe a karta s drakom sa odloží nabok lícom nahor. Vo chvíli, kedy sa objaví prvá karta so sopkou a drak sa tak dostane na plán, všetky vyložené karty s drakom sa otočia lícom dole a zamiešajú späť medzi zostávajúce kartičky.
Víla stojí na začiatku hry vedľa hracieho plánu. Hráč, ktorý môže umiestniť, ale neumiestni svoju figúrku, môže namiesto toho premiestniť vílu na políčko, na ktorom už jeho figúrka stojí. (To, že „môže umiestniť figúrku“, o.i. znamená, že nepokladal kartičku so sopkou ani neodstraňoval cudziu figúrku princeznou (viď nižšie).) Figúrka, pri ktorej stojí víla, je chránená pred drakom, pretože drak na políčko s vílou nesmie vstúpiť. Navyše víla prinesie hráčovi 1 bod vždy, keď na začiatku jeho ťahu stojí na políčku s jeho figúrkou. Hráčovi, pri ktorého figúrke stojí víla v okamžiku, keď sa objekt, na ktorom figúrka stojí, vyhodnocuje (uzavreté objekty behom hry, ostatné na jej konci), prinesie víla 3 body bez ohľadu na body, ktoré prípadne získal vyhodnotením objektu.
Pokiaľ priloží hráč kartičku s princeznou k mestu, na ktorom už stojí aspoň jedna figúrka, musí si jednu z týchto figúrok vybrať, odobrať ju z mesta a vrátiť ju do zásoby jeho majiteľovi. Veľký panák môže byť takto odstránený až vo chvíli, keď už iné figúrky rovnakej farby na výber nie sú. Sám hráč, ktorý kartičku položil, v tomto prípade nesmie položiť vlastnú figúrku. Pokiaľ hráč kartičku s princeznou priloží inam než k obsadenému mestu, môže si na ňu položiť vlastnú figúrku.
Hráč, ktorý položí kartu s tajnou chodbou, môže položiť svoju figúrku na túto kartu (tj. na lúku), alebo na akúkoľvek inú kartu v hre, kde tomu nebránia bežné pravidlá (figúrku nemožno položiť na objekt, na ktorom už niekto stojí, alebo ktorý už bol uzavretý).